Proiectul de Lege privind Codul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor (PL-x nr. 418/2023), care propune implementarea „orașelor de 15 minute“ a trecut de Senat. Acesta se află acum la Camera Deputaților, for decizional, conform Economedia.
Proiectul a luat deja 4 avize din comisie din cele 12 necesare pentru a fi adoptat. Întrgul parcurs legislativ poate fi accesat – aici.
Reamintim că în luna mai a fost adoptată legea mobilității urbane. Aceasta, chiar de la Capitolul 1, enunța principiile care stau la baza acestui act. Printre acestea, la art.4, la punctul f) sepreciza „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”, iar la punctul e ) „dezvoltarea orientată spre transport public – corelarea modalităților de transport cu densitatea urbană”.
În PL-x nr. 418/2023, prevederea privind orașele de 15 minute apare cu subiect și predicat la Articolul 46 Reglementările Urbanistice reglementate prin PUG, punctul f) , pagina 29 din 280 a formei adoptate de Senat, unde se arată că:
Alineatul 1. “PUG cuprinde reglementări urbanistice, obligatorii la nivelul întregii unități administrative – teritoriale(UAT-uri, localități în sens extins – n.r.), cu privire la:
f) prevederi concrete privind diminuarea timpului și a distenței de navetă pentru populația din zonele funcționale, prin implementarea conceptului “oraș de 15 minute”, obținând opțiuni de transport durabil”.
Ce mai prevede PL-x nr. 418/2023
Printre alte prevederi ale legii se numără:
- stabilirea modului de ocupare și utilizare a terenului din intravilan
- zonificarea funcțională la nivelul întregului UAT
- asigurarea unei bune structuri urbane și a unui nivel optim de densitate a populației
- modernizarea infrastructurii care asigură o calitate crescută a vieții și servicii publice eficiente
via R3Media
VIDEO: Protest în Oxford, Regatul Unit, față de implementarea „orașului de 15 minute”