Pelerinii la mormântul părintelui Arsenie Boca au dreptul să nu fie insultați.

Noul film al regizorului Alexandru Solomon, „Arsenie. Viaţa de apoi”, a generat o polemică publică în care Partidul Național Țărănesc Maniu-Mihalache se simte dator să intervină.

După ce, anterior, la Arad, nu a primit acordul pentru proiecție, din partea autorităților culturale locale, pelicula este contestată și la Sibiu, de Arhiepiscopia omonimă.Ierarhia ortodoxă locală deplânge în principal că “viața părintelui Arsenie Boca, jignitor parodiată, nu este altceva decât un pretext de ridiculizare și jignire a mii și mii de credincioși ai Bisericii Ortodoxe”. Ea exemplifică prin mai multe secvențe din film, inclusiv cu aceasta: “Aşa-zişii pelerini (la mormântul părintelui Arsenie), atent selectaţi de către regizor, apar în diverse ipostaze purtând căciuli cu chipuri de animale, schimonosindu-se, făcând lucruri caraghioase în incinta Mănăstirii, ridiculizând şi jignind mii şi mii de pelerini care vin la mormântul părintelui Arsenie”.La rândul lor, organizatorii festivalului de film nu contestă observațiile factuale la adresa filmului, dar invocă libertatea de exprimare și afirmă, în esență, că „un film documentar poartă amprenta valorilor împărtăşite de realizatorii săi”.PNȚMM consideră că și acest caz este ilustrativ pentru grija pe care cu toții se cuvine s-o dăm găsirii unui echilibru cât mai just între exercițiul libertății de exprimare și respectarea drepturilor celorlați.

Reprezentanții festivalului au catalogat drept “documentar” pelicula regizorului Alexandru Solomom (deși din vizionarea ei rezultă un mix de realitate și de puneri în scenă, cu decoruri, cu costume etc). Dar și așa fiind – sau mai ales dacă este așa -, invocarea libertății de exprimare sub ”amprenta valorilor împărtăşite de realizatori” ne apare ca fiind în mod evident mai puțin legitimă decât în cazul unui film artistic. Ceea ce face ca speța să se situeze inclusiv sub incidența jurisprudenței CEDO, jurisprudență care – inclusiv în cazul „creațiilor artistice”, nota bene – consacră, prin raportare la libertarea de exprimare, dreptul la protecția sentimentelor religioase (anume, dreptul credincioșilor de a nu fi insultați în legătură cu convingerile lor), de exemplu cauzele Otto Preminger-Institut și Wingrove contra Marea Britanie.Exigență pe care noi o considerăm a fi neîmplinită aici, în condițiile în care zeci de mii de pelerini la mormântul părintelui Arsenie sunt denigrați, iar sentimentele lor religioase – în mod evident disprețuite (sentimente poate ca niciunele mai profunde și sensibile).Considerăm că ar fi înțelept ca regizorul însuși să-și retragă filmul din festival.

27 septembrie 2023

Biroul de presă al PNȚMM

Comments (1)
Add Comment
  • ioan

    Asteptati, numai! De atata vreme e ‘ironizata’ lumea care vine in pelerinaj la mormantul Parintelui. Poate a venit si cea in care ‘ironia’ sa fie rasplatita cu o ‘auto-ironie’, ca cea involuntara din filmul atat de ventilat (vorba unui secretar al lui Cristescu) in ultimele saptamani, si sa ii trezeasca pe cei care ‘au rezerve’ in privinta canonizarii Parintelui, „A bon entendeur, salut!”