Duminica este pentru noi, creştinii, Ziua Învierii Domnului. Ea este prima zi a săptămânii şi aminteşte de prima zi a creaţiei, când s-a făcut lumină. Iar tot în zi de duminică, adică în prima zi a rezidirii, ni s-a arătat Lumina Învierii.
Sfintele Evanghelii ne spun că trupul Domnului Iisus Hristos a fost înmormântat în grabă, în ziua de vinerea Sfintelor Pătimiri ale Domnului, iar ritualul ungerii pentru înmormântare, specific iudeilor, nu s-a făcut complet. După legea mozaică, sâmbăta nu era îngăduit să se facă nici o lucrare care presupunea efort fizic, legea iudaică fiind extrem de aspră în această privinţă. Din legea mozaică aflăm că ziua de odihnă lăsată evreilor era sabatul, a şaptea zi din săptămână. Era unul dintre principiile înscrise în Decalog (Ieşire 20, 1-10), observat cu atenţie de cei mai mulţi din rândul poporului israelit. În ziua de odihnă, conform unei prescripţii, evreii puteau merge cel mult 2.000 de paşi, care indicau distanţa de la casa lor până la sinagogă, pentru a asculta rugăciunile şi lecturile biblice. De aceea, abia a treia zi, duminică, în prima zi a săptămânii, femeile au mers la mormânt spre a împlini cele cuvenite pentru ungere şi au aflat că Hristos a înviat. Astfel, Ziua Domnului este Ziua Învierii Sale, prima a săptămânii, adică duminica.
Plecând de la relatările Sfinţilor Evanghelişti, Sfântul Atanasie cel Mare vorbeşte despre trecerea de la ziua sâmbetei la Ziua Învierii: `În vremea Vechiului Testament, sâmbetei i se aducea o cinste înaltă. Acum, sub Evanghelie, ziua de odihnă a fost transformată și cinstită ca ziua Învierii Domnului. Înainte, ziua sâmbetei a aparținut pedagogiei și prescripțiilor Legii. Atunci când Însuși Stăpânul a venit și le-a împlinit pe toate pentru noi, tot ceea ce a prefigurat venirea Sa a fost transformat. Vechea zi a sâmbetei a fost ca o lumânare aprinsă în noapte înainte de răsărirea și apariția Soarelui”. Odată cu Învierea Domnului în prima zi a săptămânii aceasta a devenit ziua de serbare pentru creştini, care în fiecare duminică sărbătoresc Învierea lui Hristos.
de Pr. Ciprian Florin Apetrei Ziarul Lumina