Scandalul ucrainizării forțate a instituțiilor preșcolare și școlare cu predare în limba română provoacă, după cum era de așteptat, reacții și comentarii.
Istoricul și ziaristul George Damian consideră că noua lege a educației din Ucraina reprezintă încheierea unui ciclu: după lichidarea treptată a școlilor românești, după extinderea accelerată a predării în limba ucraineană a venit și pasul final – interzicerea treptată a predării în limbile minorităților naționale. Într-un editorial publicat de site-ul moldnova.eu, Damian face o analiză a situației românilor din afara granițelor și a situației așa numitelor „școli cu predare în limba română”, oprindu-se în mod special asupra celor din Ucraina și arătând modul în care autoritățile de la București, prin ministerul pentru Românii de pretutindeni, au contribuit la „masacrarea”culturală din Ucraina.
„Ministerul pentru Românii de Pretutindeni călărește un record mondial absolut: cea mai mare cantitate de hârtie marcată ”conform cu originalul” de pe întreaga planetă. O cerere de finanțare adresată Ministerului pentru Românii de Pretutindeni conține circa 100 de file – care trebuie ștampilate, semnate și inscripționate de mână ”conform cu originalul”. În orice moment pot fi puse la dispoziția oricui sute de camioane cu astfel de hârtii, drept dovadă imbatabilă a unei activități fecunde și a propășirii românilor de pretutindeni”, scrie jurnalistul și istoricul George Damian. El arată, cu cifre și date, că în Ucraina „se desfășoară de mai bine de 25 de ani un adevărat masacru al școlilor românești al căror număr scade de la un an la altul. Conform recensământului din 2001 în Ucraina trăiesc 150.989 români și 258.619 moldoveni – o separare menținută cu insistență de guvernul de la Kiev. Vorbitorii de limbă română din Ucraina sunt concentrați în regiunea Cernăuți (181.780 dintre care 114.521 români și 67.258 moldoveni, majoritari în 86 de localități), regiunea Odessa (124.475, dintre care 700 declarați români, restul moldoveni, majoritari în 28 de localități) și regiunea Transcarpatia (32.668 români, majoritari în 10 localități)”.
„În prezent pentru cele 86 de localități majoritar românești din regiunea Cernăuți funcționează 63 de școli cu predare în limba română și 19 școli cu predare mixtă, româno-ucraineană. Pentru cele 28 de localități majoritar românești din regiunea Odessa funcționează 3 școli cu predare în limba ”moldovenească” și 15 școli cu predare mixtă. În regiunea Transcarpatia există pentru cele 10 localități 9 școli cu predare în limba română și 2 mixte.
Expresia ”școli cu predare în limba română” poate genera confuzie: nu este vorba de școli cu predare exclusiv în limba română, doar anumite materii sunt predate în această limbă, existând mai multe materii cu predare integrală în limba ucraineană și bineînțeles, studiul obligatoriu al limbii și literaturii ucrainene. În ”școlile mixte” există 2 linii de predare: cea în limba română (așa cum am arătat mai sus) și linia de predare exclusiv în limba ucraineană, elevii de etnie română studiind aici limba română ca pe o limbă străină, în jur de 2-3 ore pe săptămână.
Însă mult mai interesantă este evoluția școlilor cu predare în limba română față de cele mixte în ultimii 20 de ani în regiunile Cernăuți și Odessa conform graficelor de mai jos”, scrie George Damian.
El amintește îndemnul adresat de ministra Andreea Păstârnac, luna trecută, in timpul unei vizite la Kiev, în care cerea românilor să învețe limba ucraineană
„Suntem interesați de păstrarea identității etnicilor români care locuiesc în Ucraina și, în același timp, îi îndemnăm să fie cetățeni loiali ai statului lor și susținem necesitatea cunoașterii adecvate a limbii ucrainene de către toți cetățenii Ucrainei” – Ministra Andreea Păstârnac pentru Ministerul de Externe al Ucrainei, 23 august 2017.
„Parlamentul Ucrainei nu a așteptat multă vreme și a legiferat îndemnul: pe 5 septembrie 2017 a fost adoptată o nouă lege a educației. Conform acestei legi în școlile din Ucraina studiile se vor desfășura obligatoriu în limba ucraineană. Legea prevede introducerea treptată a noului sistem, și prin aceasta, înlocuirea materiilor care se predau în limbă română cu discipline care vor fi predate în limba ucraineană. Prima fază a reformei va avea loc începând cu 1 septembrie 2018 (reforma claselor primare și a grădinițelor). Predarea materiilor în limbă română se va păstra doar în clasele primare (1-4). De la 1 septembrie 2022, reforma va fi implementată în cazul claselor medii, iar din 2027-în clasele superioare (9-12). Conform ministrului adjunct al Educației de la Kiev Pavel Hobzei începând cu anul 2020 limbile minorităților naționale vor putea fi folosite doar în grădinițe și școlile primare.
Noua lege a educației din Ucraina reprezintă încheierea unui ciclu: după lichidarea treptată a școlilor românești, după extinderea accelerată a predării în limba ucraineană a venit și pasul final – interzicerea treptată a predării în limbile minorităților naționale”, conchide jurnalistul.
via ActiveNews