Din 2013 apare cartea de identitate cu CIP, ce va conţine şi SEMNĂTURA ELECTRONICĂ

USL continuă politica Big Brother a regimului Băsescu, hotărând pe ascuns modificarea unei OUG cu privire la noile acte de identitate.

E oficial: din 2013 ne vom face carte electronică de identitate.
Va conţine date biometrice şi semnătura electronică

Din 2013, vom călători în statele Uniunii Europene cu carte electronică de identitate, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă care a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Cartea electonică e un document distinct de cartea de identitate şi va conţine, printre altele, date biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Este vorba de Ordonanţă de urgenţă nr. 82/2012 – pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România. Ordonanţa de Urgenţă e aplicabilă din 12 ianuarie 2012 (ziua în care a fost publicată în M. Of.).

Cartea electronică de identitate este de tip smart card şi va conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnologie laser şi în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

Cartea electronică de identitate va conţine datele cu caracter personal din cartea din identitate, adică: numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia titularului, data şi locul naşterii titularului, fotografia titularului, C.N.P, adresa de domiciliu a titularului.

Pe lângă acestea, cartea electronică de identitate va conţine informaţii noi despre titular.

Punctual, cartea electronică de identitate va mai conţine prenumele părinţilor titularului, certificate digitale, date biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Imaginile impresiunilor papilare se colectează numai cu acordul expres al solicitantului cărţii electronice de identitate sau, în cazul minorilor şi al incapabililor, numai cu acordul expres al părinţilor sau, după caz, al părintelui care exercită autoritatea părintească ori al reprezentantului legal, se arată în alineatul 1 al articolului 17 (2) din Ordonanţa de Urgenţă.

Imaginile impresiunilor papilare colectate la momentul depunerii cererii de eliberare a cărţii electronice de identitate se şterg prin procedură automatăimediat după personalizarea acestui document.

Datele biometrice din cartea electronică de identitate

Datele biometrice se înscriu în cartea electronică de identitate pentruverificarea autenticităţii acesteia şi identităţii titularului, potrivit alineatului 2 din articolul 17 (2) din Ordonanţă.

Verificarea identităţii titularului cărţii electronice de identitate se stabileşte prin compararea directă a datelor biometrice preluate de la titularul acesteiacu ocazia verificării, cu datele înscrise în cartea electronică de identitate, confom alineatului 3 din acelaşi articol al Ordonanţei.

Procedurile de preluare a datelor biometrice pentru emiterea cărţii electronice de identitate se vor stabili prin hotărâre a Guvernului.

Precizare importantă
După personalizarea cărţii electronice de identitate, respectiv a cărţii de identitate şi transmiterea acestora la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg prin procedură automată.

Cartea electronică de identitate permite titularului utilizarea semnăturii electronice calificate.

Despre certificatele digitale din cartea electronică de identitate

Certificatele digitale se emit şi se înscriu de către Ministerul Administraţiei şi Internelor iar certificatul digital calificat va fi emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat.
Certificatul digital calificat se înscrie în cartea electronică de identitate după ce a fost produs cardul, la solicitarea titularului.
Certificatul digital calificat se poate elibera doar persoanelor având capacitate deplină de exerciţiu, potrivit alineatului 3 din articolul 17(1) din Ordonanţa de Urgenţă.

“In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se intelege cartea de identitate, cartea electronica de identitate, cartea de identitate provizorie si buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate”, se arata in documentul citat.

In preambulul OUG, Guvernul mentioneaza ca aceasta masura este necesara intrucat se impune producerea unor acte de identitate sigure

Ce date vor fi inscrise in cartea electronica de identitate?

In OUG nr. 82/2012 se arata ca documentul este de tip smart card si va contine atat date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser, cat si in format electronic. Mai mult chiar, noul document va contine si elemente de particularizare si de siguranta. Concret, datele personale care se inscriu pe cartea electronica de identitate, in format tiparit, vor fi cele care apar si in cartile de identitate, adica:

  • numele si prenumele titularului;
  • sexul;
  • cetatenia titularului;
  • data si locul nasterii titularului;
  • semnatura olografa a titularului;
  • fotografia titularului;
  • CNP;
  • adresa de domiciliu a titularului.

Totusi, noile reguli arata ca in formatul electronic al documentului vor fi inscrise, in plus fata de cele ce apar pe formatul tiparit, si alte informatii, precum:

  • prenumele parintilor titularului;
  • certificate digitale;
  • date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete (amprente, n.red.).

Conform actului normativ, datele biometrice pentru cartea electronica de identitate se vor colecta de catre Directia Generala de Pasapoarte, procedurile de preluare a acestor date urmand a fi stabilite ulterior prin hotarare a Guvernului.

In ceea ce priveste imaginile impresiunilor papilare, acestea se colecteaza numai cu acordul expres al solicitantului cartii electronice de identitate sau, in cazul minorilor si al incapabililor, numai cu acordul expres al parintilor sau, dupa caz, parintelui care exercita autoritatea parinteasca ori al reprezentantului legal. In plus, noile reglementari arata ca la cererea solicitantului, cartile electronice de identitate pot fi eliberate fara a contine aceste imagini.

Potrivit OUG nr. 82/2012, se vor elibera si carti electronice de rezidenta, iar acestea vor cuprinde aceleasi date inscrise in cartile electronice de identitate.

Important! In actul normativ se precizeaza ca datele cu caracter personal, inclusiv datele biometrice inscrise in cipul cartii electronice de identitate si cipul cartii electronice de rezidenta sunt protejate prin utilizarea unei infrastructuri de chei publice si a unor mecanisme de acces standardizate ICAO.

De cand se elibereaza noile documente?

OUG nr. 82/2012 stabileste ca pana la data de 30 iunie 2013 se va realiza o platforma-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cartii electronice de identitate si punerea in circulatie a cartii electronice de identitate si a cartii electronice de rezidenta.

Totodata, in actul normativ se precizeaza ca punerea in circulatie a cartii electronice de identitate se realizeaza, in mod esalonat, in termen de maximum 6 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate, pe masura asigurarii cu suportul tehnic necesar a serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.

Atentie! Potrivit OUG publicat miercuri, data oficiala de punere in circulatie a cartii electronice de identitate se va stabili prin hotarare a Guvernului.

OUG nr. 82/2012 stabileste inclusiv un calendar al preschimbarilor actelor de identitate in carti electronice de identitate, Concret, actul normativ stabileste ca toate actele de identitate eliberate pana la punerea in circulatie a cartii electronice de identitate se vor preschimba in functie de anul nasterii, pe o perioada de 3 ani, dupa cum urmeaza:

  • actele de identitate eliberate persoanelor nascute dupa data de 1 ianuarie 1981 se preschimba in perioada 1 iulie 2013-30 iunie 2014;
  • actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 ianuarie 1966-31 decembrie 1980 se preschimba in perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2015;
  • actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 iulie 1946-31 decembrie 1965 se preschimba in perioada 1 iulie 2015-30 iunie 2016;
  • actele de identitate eliberate persoanelor nascute pana la data de 31 decembrie 1945 se preschimba in perioada 1 iulie 2016-31 decembrie 2016

Cartea electronica de identitate va avea o valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani, si de 5 ani, dupa implinirea varstei de 18 ani.

Cartea electronica de identitate: scurt istoric

Cadrul legal pentru eliberarea acestui document a fost creat de Ordonanta Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice de identitate. Actul normativ stabilea ca data de punere in circulatie a noilor carti de identitate va fi 1 ianuarie 2011. Totusi, la 30 decembrie 2011, o alta ordonanta, de urgenta de aceasta data, OUG nr. 124/2010, abroga prevederea respectiva si, in acelasi timp, stabilea ca data de punere in circulatie va fi stabilita prin hotarare a Guvernului.

Pe de alta parte, OUG nr. 124/2010 stabilea ca asigurarea cu echipamente si programe informatice necesare eliberarii noilor documente a autoritatilor si institutiilor publice se va realiza esalonat, astfel:

  • in municipiile resedinta de judet, in termen de 18 luni de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
  • in celelalte municipii si orase, in termen de 3 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
  • in comune, in termen de 4 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate.

avocatnet.ro

Comments (3)
Add Comment
  • Sektor

    cipurile se pot neutraliza la o tensiune de strapungere aproape de 2000 V…ca sa fiti siguri ca e nefunctional puteti sa-i dati un soc electric cu tazerul si nu ramane nimic in el…dupa care puteti spune…domle s-a stricat cipul, nu eu l-am ars :)…cat despre cipuri RFID…se folosesc in industria auto de ani de zile in sistemele de fabricatie pentru trasabilitate, banuiesc ca v-ati gandit ca dupa ce masina este asamblata, nu se gandeste nimeni sa le dea jos deoarece se considera a fi unifolosibile 🙂 asa ca majoritatea circulati cu ele.

  • Sektor

    se mai poate introduce si in cuptorul cu microunde pentru cateva secunde si vor sari scanteile din cip si gata distractia!

  • Anica Zarnescu

    Cip-ul pe langa datele personale contine si pecetea satanei,despre care Sfantul IPOLIT a spus ca are urmatorul inteles :
    1. Ma lepad de Facatorul cerului si al pamantului;
    2. Ma lepad de Slujitorii lui Hristos si ma fac roc al Antihrist;
    3. Ma lepad de Sfantul Botez;
    4. Ma lepad de Imparatia Cerului si iubesc muncile vesnice ale iadului;
    5. Ma lepad de Sfanta Cruce si primesc semnul lui Antihrist.
    Un alt sfant,cand l-a intrebat pe diavol : “Care sunt cele mai grele chinuri in iad?”, raspunsul a fost : “Ale celor care l-au cunoscut pe Dumnezeu,apoi s-au lepadat de El.”
    Ingrozitoarea lepadare despre care Sfantul Apostol Pavel ne vorbeste inepistolele sale.
    Aceasta lepadare este definitive.
    Va rog din suflet nu va inselati,nu acceptati cip-ul pe actele voastre,pe mana sau pe frunte,e lucrare Satanica.
    Nu dati vesnicia fericita alaturi de Dumnezeu si de Sfintii Sai pe un crampei din viata petrecuta aici in valea plangerii.
    Luptati pentru a castiga imparatia lui Dumnezeu. La nevoie urcati pe GOLGOTA pe scara MUCENICIEI si nu veti regret niciodata.
    Chemati in ajutor pe Dumnezeu, pe Maica Domnului, pe Sfinti si veti invinge puterile intunericului.
    Domnul sa va lumineze!