Ce dorea Brâncuși și ce-au înțeles gorjenii

1 475

„V-am lăsat săraci și proști, vă găsesc și mai săraci și mai proști”, ar fi spus Constantin Brâncuși unor rude,  într-una dintre vizitele sale în țară. Un vizionar am putea spune! Dar nici chiar Brâncuși nu cred că s-a gândit că prostia nu are limită.

Imagine similară

Deunăzi, 50 de copii din Reșița, care voiau să treacă pe sub Poarta Sărutului, au fost alungați de polițistul local pe motiv că este INTERZIS. Cine a decis? Consiliul local și primăria din Tg Jiu. Numai că autoritățile, dacă sunt needucate, nu au de unde să știe ce și-a dorit Brâncuși când le-a făcut această onoare: „Aș vrea ca lucrările mele să se ridice în parcuri și grădini publice, să se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre și monumente născute din pamânt, nimeni să nu știe ce sunt și cine le-a făcut – dar toată lumea să simtă necesitatea și prietenia lor, ca ceva ce face parte din sufletul Naturii”. Această dorință a lui Brâncuși este redată în mai toate cărțile apărute despre viața și opera acestuia, de care conducerea județului Gorj pare că este străină.
Cum nici primăria, nici consiliul local, nici polițiștii nu știu ce voia Brâncuși (mi-e teamă că mulți nu știu prea multe nici despre Brâncuși), e mai ușor să pui lanțuri decât să înveți, să afli cine este și ce și-a dorit acest artist ale cărui lucrări se vând astăzi în lume cu 57 de milioane de euro. Măcar această sumă să-i fi pus pe gânduri pe mai marii județului, însă nepăsarea, indolența, mediocritatea și prostia sunt o combinație periculoasă care duce automat la lanțuri. Și uite așa s-a născut interdicția „Trecerea pe sub Poarta Sărutului nu este accesibilă“.

Consiliul Local Târgu Jiu a aprobat așadar o hotărâre prin care se interzice atingere operelor lui Brâncuşi, după ce două fetițe au zgâriat Coloana fără de sfârşit. Nimeni nu s-a gândit oare ca în loc de lanțuri să demareze o campanie prin școlile din Gorj și din țară, în care să le spună elevilor cine este Brâncuși? Poate atunci n-ar mai îndrăzni nimeni să încerce să-și scrijelească numele pe opera lui.

Doru Strâmbulescu, directorul Centrului „Constantin Brâncuşi“, din subordinea Primăriei Tg-Jiu a declarat presei locale  că  trecerea pe sub Poarta Sărutului înseamnă atingerea lucrării de artă și ca atare e normal să fie interzisă: “Postamentul Porţii Sărutuluii face parte din operă şi nu este separată”.

Îi doresc domnului Strâmbulescu să meargă la Barcelona și special pentru domnia sa să i se aplice tratamentul pe care îl validează – să nu i se permită apropierea de operele lui Gaudi. Cum ar fi ca în loc să stai pe băncile lui Gaudi în parcul Guell, să găsești polițiști care te aleargă cu bastonul în jurul acestora? Mă gândesc la niște lanțuri și la Sagrada Familia, Casa Batllo, Casa Vicen, Casa Milla. Halucinant! O mai mare rușine decât ce-au făcut capele luminate de la Tg –Jiu este greu de imaginat!

 

Deși nu am expertiza necesară pentru a analiza opera lui Brîncuși, încerc prezentarea câtorva idei de bun simț despre acest mare român care nu a știut cât de mici putem deveni.

Constantin Brâncuși, Ansamblul sculptural de la Tg-Jiu, interpretare istorică și fenomenologică

 

Constantin Brâncuși este cel mai cunoscut artist român din lume, fiind considerat părintele sculpturii moderne,  iar Ansamblul sculptural de la Târgu Jiu este una dintre cele mai cunoscute opere ale lui din România.  Ansamblul sculptural de la Tg- Jiu, cunoscut și sub numele de Ansamblul monumental „Calea Eroilor”, inaugurat în anul 1938 în prezența lui Constantin Brăncuși, este dedicat memoriei eroilor căzuți în timpul primului război mondial și este format din trei componente sculturale: Masa tăceriiPoarta sărutului și Coloana fără sfârșit. Toate cele trei opere sunt amplasate pe o axă cu o lungime de 1275 m și reprezintă “contribuții definitive ale sculpturii românești la tezaurul artistic universal”.  Despre Brâncuși s-a spus că anunță lumea viitoare prin creația lui, care nu este altceva decât o sinteză a spiritualității românești și a valorilor universale.

Pierre Courthion:“Dar gata cu comentariile, să privim! Ne aflăm în fața operei unui artist ce anunță lumea viitoare, opera unui om în care s-au înfruntat, într-o puritate reflexivă, gravă, uluitoare, ritmurile creației. În plus, lucru foarte rar, Brâncuși a fost poate, în zilele noastre, singurul artist care, voit și pe deplin, a reușit să descurajeze succesul”.

Cuvinte cheie – Constantin Brâncuși, Ansamblul sculptural de la Tg Jiu, Masa tăcerii, Poarta Sărutului, Coloana Infinitului…

 

articolul complet pe OanaStanciulescu.ro

1 Comment
  1. IO...gereules says

    De vina nu este politistul care nu-i lasa pe copii sa se joace in jurul minunilor crescute din mintea unui geniu,ci educatia fortata pe care o primesc romanii in scvoli si in familii de la liftele straine care au invadat Romania si care actioneaza in toate ungherele materiale si spirituale ale poporului roman,sapandu-i groapa mortuara.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

css.php