Eșecul digitalizării ANAF. Specialist IT: „Sistem catastrofal, puține date și multe necesități”
Premierul Marcel Ciolacu menționa, recent, că inteligența artificială (IA) va fi folosită pentru colectarea veniturilor la bugetul de stat. Mai exact, se referea la digitalizarea ANAF despre care specialiștii IT, contabilii și nu oamenii de afaceri spun că este un „eșec”, care le îngreunează mult activitatea.
Problemele în ceea ce privește digitalizarea ANAF au început încă de la implementarea Spațiului Public Virtual (2017)și au culminat cu cele întâmpinate de contabili și de antreprenori la începutul acestui an din cauza erorilor la înregistrare în e-Factura. Mai mult decât atât, din cauza „erorilor de sistem”, sute de contribuabili s-au trezit că sunt executați silit sau au dublă poprire pe venituri, deoarece bazele de date nu sunt actualizate sau „sistemul” nu le poate opera corect. Într-o adresă transmisă la solicitarea Ziare.com, ANAF a menționat că, în primele șase luni ale anului 2024, 129 de români au dovedit în instanță că au fost executați silit ilegal, „robotic”, în baza unor acte emise de un soft care nu înregistrează nici măcar plățile efectuate. Alte sute de dosare sunt pe rolul instanțelor din toată țara, în curs de soluționare, din același motiv.
De ce apar erori în sistemele informatice ale ANAF
Ioan Popa, specialist IT, dezvoltatorul unei companii care gestionează programe informatice complexe, în afara țării, a explicat, pentru Ziare.com, de ce apar astfel de erori grave, deși nimeni nu lucrează cu „pixul” în ANAF.
„E un sistem (n. red. informatic) catastrofal, cu puține date și multe necesități. Nu are suficiente date astfel încât să opereze conform nevoilor contribuabililor. Și dacă nu merge sistemul informatic, ce faci (…) Te duci să depui documentele în format fizic, birocrație. Sistemul nu poate colecta toate informațiile contribuabililor, deoarece e fărâmițat, nu e interconectat. De aici, toate problemele: ANAF nu vede că ai achitat deja o datorie și sistemul emite un alt titlu executoriu. Vede numai când ai deschis cont la bancă, nu și ce tranzacții ai făcut din contul respectiv. În ceea ce privește e-factura, softul a fost gândit atât de limitat (…) să vezi istoricul numai pentru 60 de zile, cu descărcare manuală (…) Puteți trage singuri concluziile cu privire la complexitatea digitalizării ANAF. Un sistem informatic înseamnă posibilitatea ca datele, informațiile să fie prelucrate în mod automat. Pentru a crea funcții în sistem, trebuie să știi ce trebuie să facă acel program, exact. Vrei colectare a debitelor, atunci faci conexiuni cu angajatorii, cu băncile, actualizezi plățile, veniturile, nu doar să apeși o pedală, că ai văzut un CNP că figurează debitor, dăm print și gata, asta e digitalizarea”, s-a exprimat sursa citată, pentru Ziare.com.
Articolul complet pe Ziare.com